In België dronken we in 2024 terug 2,1% minder bier en dié neergaanse evolutie is al jaren aan de gang. Bij heel wat brouwerijen is het vat dan ook af: ze zitten met de handen in het haar of ze stoppen ermee. En toch zijn er nog grootverdieners. Geld Spot gaat op zoek naar de aandelen van brouwers die weliswaar niet ongevoelig zijn voor de sector, maar er toch in slagen meer te verdienen.

Al eeuwenlang brouwen mensen mensen bier. Het is gekend dat het gerstenat al minstens 5.000 bestaat. In oorsprong was brouwen een lokale gelegenheid: in zowat elk gehucht of gemeente waren er wel enkele brouwers. Dat fenomeen leek een tijdje geleden weer helemaal actueel, want overal doken er nieuwe micro-brouwerijen op, die hun beperkte productie vooral in eigen regio aanboden. Streekbiertjes… weet je nog? Zo’n biertje bleek echter niet altijd goedkoop en het zijn vaak dergelijke kleine en jonge brouwers die anno 2025 alweer de deuren sluiten.
’s Werelds grootste brouwers blijven echter overeind en ondanks een terugval in volume, zien ze vaak hun omzet en winsten stijgen. Dat komt door de schaalvoordelen die ze genieten. Daardoor kunnen ze de kosten drukken en slagen ze er ook in de consument meer te laten betalen voor hun biertje. Het zijn dergelijke aandelen die vaak ook veel opleveren voor beleggers.
De Belgische wereldtop
De absolute wereldtopper is AB InBev, ontstaan uit Interbrew. Interbrew was aanvankelijk Stella Artois, maar vooral ‘Jupiler’. Enkele decennia geleden was ‘Interbrew’ slecht nummer 50 in de lijst van grootste brouwers wereldwijd. Maar in 2004 werd de Belgische brouwer de grootste ter wereld door de fusie met het Braziliaanse AmBev. In 2008 kwam daar nog de Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch (AB) bij en in 2016 kocht AB InBev ook nog eens de nummer 2 van de wereld, SABMiller. Die overname ter waarde van 107 miljard dollar zadelde de brouwer wel met een mega-schuld van ruim 100 miljard dollar op. Maar einde vorig jaar was die schuld al afgebouwd tot 72 miljard dollar. De rentelast bedraagt amper 4 procent en de vervaldata van de schulden zijn goed gespreid in de tijd, zodat de afbetaling ervan geen probleem mag zijn.
AB InBev is niet ongevoelig voor de daling van de bierconsumptie. In de eerste drie maanden van het jaar daalde het volume 2,2 procent op jaarbasis. Maar in dezelfde periode is de bedrijfswinst wel mooi 7,9 procent gestegen. De firma plukt dan ook de voordelen van schaalvoordelen, de prijszettingskracht van sterke merken, de aanwezigheid in groeilanden (Afrika, Azië, Latijns-Amerika) en het aanbod van alcoholarme en alcoholvrije bieren. Als belegger mag u dit keer chauvinist zijn en het aandeel van deze brouwer toevoegen aan je portefeuille.
De biermatch: België-Nederland: 1-0?
In de biermarkt wordt er iedere dag een match België-Nederland gespeeld, want ’s werelds nummer 2 is Heineken. Met 58 miljoen hectoliter per jaar brouwen de Nederlanders wel minder dan de helft van hun Belgische concurrent. Maar onderschat ze niet. Ondanks de grappen die wij over het Nederlandse pilsbier maken, blijft Heineken wereldwijd een heel sterk merk. In het eerste kwartaal van dit jaar zag ook deze Nederlandse brouwer zijn totale, wereldwijde volume 2,1 procent dalen. Maar in de merkenkorf van het bedrijf ging de pils van Heineken wel mooi 4,6 procent meer over de toog. Dat is een fenomenaal resultaat.
Heineken ziet zijn winst wel veel minder hard stijgen dan AB InBev. Dat doet vermoeden dat de firma toch iets minder goed gepositioneerd is dan de brouwer van bij ons.
Scandinavisch bier
Ook de Denen mogen gezien worden. Carlsberg verkoopt weliswaar amper een vierde van wat AB InBev jaarlijks omzet, maar investeert wel fors in overnames.
De brouwer lijkt te willen diversifiëren, weg van het bier. Vorige zomer kondigde de groep nog aan de Britse frisdrankenproducent Britvic over te nemen voor 3,3 miljard pond (3,9 miljard euro). Britvic produceert onder andere de merken van PepsiCo in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Denk daarbij aan Pepsi, Lipton Tea en 7UP. Die overnames helpen het volume van Carlsberg stijgen. Net als de concurrentie daalde dat volume in de eerste drie maanden van 2025 met 2,3 procent, maar tel je de overnames mee, dan verkocht Carlsberg 14,5 procent meer. Daardoor is Carlsberg moeilijker te vergelijken met echte bierbrouwers. En ook al is het aandeel nu wat goedkoper dan AB InBev – je betaalt maar 18,5 keer de winst terwijl dat voor AB InBev bijna 21 is – toch verkiezen we de Belgische brouwer.
Make American Beer Great Again
De Amerikaanse brouwer Molson Coors is amper de nummer 4 in de wereld. Als je kijkt naar de koers-winstverhouding is het aandeel een koopje op de beurs. Maar vergis je niet. De brouwer bakt er niet veel van. In het eerste kwartaal daalde het volume 14,3 procent. De omzet daalde 10,4 procent en de winst per aandeel (-47,4 procent) halveerde bijna. Als gevolg van het slechte kwartaal, diende het bedrijf zijn prognose voor het hele jaar bij te stellen. Dus geen aanrader om in te beleggen.
De opkomst van Japans bier
De Japanse brouwer Asahi vervolledigt de top 5. Deze brouwer kon zijn volume dit jaar al wel mooi verhogen, want ondanks de volumedaling in Europa (-1,8 procent) verkocht de groep in zijn thuisland 14,7 procent meer. Naast het merk Asahi brouwt de groep ook Peroni, dat ook bij ons bekend is. Dat ‘Italiaanse’ merk deed het goed, want er werd in Europa dit jaar al 3 procent meer van verkocht. Het aandeel van Asahi kost op de Japanse beurs 1.894 yen. Dat is omgerekend 11,55 euro. Op een jaar tijd is de koers zowat 2 procent gedaald.
Net als de Japanse beurs in zijn geheel heeft Asahi nog potentieel. U mag kopen. Let wel op: er zijn heel wat bedrijven op de Japanse beurs die ‘Asahi’ heten. Het brouwerij-aandeel heeft als isin-code JP3116000005.
Overnamekandidaat
Op de Brusselse beurs noteerde naast AB InBev ook Duvel Moortgat. Maar die brouwer werd in 2013 door de familie weer van de beurs gehaald. De brouwerij van Haacht staat nog wel op de beurs als onafhankelijke groep, onder de naam CO.BR.HA. Een aandeel kost 1.730 euro. Het is goed mogelijk dat de brouwer op termijn overgenomen wordt. AB InBev was ooit aandeelhouder, maar verkocht zijn belang. Het is onwaarschijnlijk dat de twee Belgische groepen fuseren, omdat hun marktaandeel dan te groot zou zijn. We willen niet speculeren en dus zijn we nu geen koper van CO.BR.HA.
Top-5 grootste brouwerijen
Productie in 2024 | Productie in eerste kwartaal 2025 | Daling volume eerste kwartaal 2025 t.o.v. eerste kwartaal 2024 | Koers/winst | Verwachte winstgroei in 2025 | Aandelenkoers | |
---|---|---|---|---|---|---|
AB InBev | 481 miljoen hectoliter | 139 miljoen hectoliter | -2.20% | 21 | +4% tot +8% | EUR 62,06 |
Heineken | 241 miljoen hectoliter | 58 miljoen hectoliter | -2.10% | 45 | +4% tot +8% | EUR 79 |
Carlsberg | 142 miljoen hectoliter | 35 miljoen hectoliter | -2.30% | 19 | +1% tot +5% | DKK 996 |
Molson Coors | 95 miljoen hectoliter | 23 miljoen hectoliter | -14.30% | 10 | -4% | USD 51,86 |
Asahi | 85 miljoen hectoliter | 21 miljoen hectoliter | +15% | 15 | +3,2% | JPY 1.894 |
Tabel Geld Spot