Vijfentwintig consumentenorganisaties in Europa hebben een formele klacht ingediend bij de Europese autoriteiten tegen de Chinese webwinkel Shein.

De consumentenorganisaties beschuldigen Shein van misleidende praktijken. Zo zou het bedrijf ervoor zorgen dat consumenten meer kopen dan ze eigenlijk van plan waren.
‘Dark patterns’
De Chinese webgigant gebruikt bepaalde technieken, zogenaamde ‘dark patterns’ om consumenten onbewust meer te doen kopen.
Het gaat dan bijvoorbeeld over berichten rond beperkte voorraden (“Nog maar X aantal over”), tellers voor flash sales (“Nog maar 02:00:00 om van de aanbieding te profiteren”), sociale druk via getuigenissen en “confirm-shaming” (“Je komt in aanmerking voor een promotie! Weet je zeker dat je wil gaan?”).
Illegale handelspraktijken
Eind vorige maand dreigden de economische inspecties van België, Frankrijk, Ierland en Nederland, en de Europese Commissie al met maatregelen tegen ‘Shein’ omdat het bedrijf zich volgens hen schuldig maakt aan illegale handelspraktijken. Het bedrijf kreeg een maand de tijd om te reageren en voorstellen te doen om de praktijken te verbeteren.
In een reactie zegt Shein dat het bedrijf constructief wil samenwerken met de autoriteiten om ‘aan te tonen dat we de wetten en regels van de EU willen respecteren’. De internetgigant zegt ook dat het met de Europese koepel van consumentenorganisaties ‘BEUC’ wil samenzitten om uitleg te geven en te praten over de bezorgdheden. ‘Helaas hebben ze elke vraag van ons voor een meeting de laatste jaren verworpen.’